هزاره سوم
هزاره کالا

Six Days in Fallujah

Six Days in Fallujah

Six Days in Fallujah

نبرد دوم شهر فلوجه در دوران جنگ عراق شاید بدنام‌ترین نبرد کل دوران این جنگ باشد. نیروهای مشترک ایالات متحده و بریتانیا به کمک دولت موقت عراق به شهر حمله کردند تا نیروهای سرکش دولت قبلی را از شهر بیرون کنند. نتیجه این نبرد یکی از خونین‌ترین نبردها از زمان جنگ ویتنام تا به آن موقع بود و سربازان آمریکایی بیشترین تاوان را در این نبرد پس‌دادند. بازی Six Days in Fallujah قصد دارد که حس ترس و هیجان این نبرد تاریخی را دوباره خلق کند.

یک ارتباط خیلی قوی بین واقع‌گرایی بازی و تمرکز توسعه‌دهنده‌های آن برای ساخت یک عنوان تکرارنشدنی وجود دارد. شما در بازی به طور کامل می‌توانید حس وحشت و ترس یک جنگ شهری را درک کنید. کوچک‌ترین اشتباه شما در این بازی ممکن است به مرگ خودتان منجر شود. تمت در این مورد گفت :«ما می‌خواهیم که شما حس یک سرباز واقعی را درک کنید. قرار نیست که تجربه شما مثل بازی‌های Call of Duty یا Battlefield باشد. این نبردها به نبردهای ۳۵۰ درجه معروفند. شما یک ساختمان را فتح می‌کنید و تمامی شورشی‌های درونش را بیرون می‌کنید، ۱۰ دقیقه بعد دوباره پر از شورشی و تروریست است.»

برای اینکه Victura بتواند یک بازی با چنین جزئیات واقعی‌ای را منتشر کند، تیم توسعه‌دهنده آن یعنی Highwire Games مجبور شد که یک تکنولوژی کاملا جدید را برای بازی‌های ماجراجویی ایجاد کند و برای همیشه این سبک را عوض کرد.

نام سیستم جدیدی که برای این بازی ساخته شد Procedural Architecture است. در این سیستم یک سری بلوک‌هعای ساختمانی به همراه جزئیات داخلی آن‌ها طراحی می‌شوند و در کنار هم ذخیره می‌شوند. سپس خود بازی از تمامی این اطلاعات استفاده می‌کند تا ترکیبی از این ساختمان‌‎ها و جزئیات را به وجود بیاورد تا همه چیز کاملا رندوم و غیرقابل پیش‌بینی باشد. تمامی این ساختمان‌ها و بلوک‌ها هم به گونه‌ای برای بازی Six Days in Fallujah طراحی شده‌اند که به طور کامل با یکدیگر سازگار باشند و شما اصلا نمی‌توانید متوجه شوید که یک هوش مصنوعی این ساختمان‌ها را ساخته است.

Six Days in Fallujah

یکی دیگر از نو‌آوری‌های این تیم برای بازی Six Days in Fallujah تکنولوژی Block Scale AI است. پیتر تمت در مورد این تکنولوژی گفت :«در بسیاری از بازی‌ها، دشمنان شما صرفا یک سری تفنگ در حال حرکت هستند. در این بازی ما تمامی دشمن‌ها را با توجه به داستان‌هایی که از جنگ شنیدیم، طراحی کردیم. هر کدام از آن‌ها به یک شکل رفتار می‌کنند و واکنش متفاوتی را به تصمیمات شما نشان می‌دهند. در تمامی قسمت‌های بازی یک سری محرک قرار دادیم تا وقتی که آن‌ها را فعال می‌کنید، با توجه به

نوعی که دارد، بازی دشمن متفاوتی را در مقابل شما قرار خواهد داد. به این شکل شما هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که با چه چیزی قرار است مواجه شوید.»

از همان سال ۲۰۰۹ که بازی معرفی شد تا الان، تغییرات خیلی زیادی درون آن ایجاد شد. بسیاری از ویژگی‌های اولیه از آن حذف شد و جای خود را به مکانیک‌هایی جدید دادند. نسخه Early Access بازی که در حال حاضر موجود است، تجربه کامل بازی را ارائه نمی‌دهد. این نسخه صرفا یک سری ماموریت و مصاحبه با سربازهای واقعی است که قرار است صرفا شما را با بازی آشنا کند. شما می‌توانید تعدادی سناریو محدود را به صورت تکی و یا تیمی با دوستانتان انجام دهید و کمی با بازی آشنا شوید.

قسمت‌های اصلی بازی کم کم به آن اضافه خواهند شد تا شما با دیدن نسخه کامل بازی احساس سردرگمی نکنید. قرار است هم شهروندان عادی به بازی اضافه شود و هم هم‌تیمی‌هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند. با توجه به تکنولوژی‌هایی که قبل‌تر به آن اشاره شد هم قرار است تمامی این موارد اتفاقی و جدید باشند. ماموریت‌هایی هم به بازی اضافه خواهند شد که داستان‌های واقعی سربازهایی واقعی را برای شما روایت خواهند کرد.

Six Days in Fallujah

این بازی از تاریخ ۲۲ ژوئن سال ۲۰۲۳ که می‌شود ۱ تیر سال ۱۴۰۲، در فروشگاه استیم موجود است. زمان انتشار نسخه کامل آن را متاسفانه هنوز نمی‌دانیم ولی با توجه به صحبت‌های پیتر تمت باید حداقل یک سال دیگر برای آن صبر کنیم. مشخص است که این مرد و شرکتش اهمیت خیلی زیادی به این بازی می‌دهند و هدفی بزرگ‌‎تر از یک سرگرمی ساده دارند. روایت داستان‌هایی تعریف نشده از طریق یک بازی ویدیویی می‌تواند تجربه‌ای جدید برای همه ما باشد.

فلوجه شهر بزرگی در غرب بغداد است و طی دهه‌های گذشته میدان نبرد متراکم و درهم‌فرورفته و بسیار وحشتناکی بوده که شنیدن داستان‌هایش هم وحشت به دل انسان می‌اندازد. بازی Six Days in Fallujah ساخته‌ی استودیو Highwire Games تجربه‌ای است از ۶ روز جنگ خونین نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و عراقی علیه گروه‌های تروریستی و شورشی القاعده و وابستگانشان که طبق آمارهای مختلف در همین مدت زمان اندک منجر به کشته شدن ۴ الی ۶ هزار نفر شد!

توضیحات بالا شاید ارتباط زیادی به بازی Six Days in Fallujah نداشته باشد اما به خوبی بیانگر حواشی پیرامون بازی است. این بازی از سال ۲۰۰۹ در مرحله‌ی توسعه بوده و این یعنی فاصله‌ای بسیار نزدیک با درگیری‌های خونین فلوجه در سال ۲۰۰۴. تعداد زیادی از شهروندان عراقی و کشورهای مسلمان، فعالان عرب دنیای بازی و حتی بعضی از نظامیان آمریکایی از ایده‌ی بازی بسیار ناخشنود بودند و پرداختن به آن را روشی مناسب برای برخورد با اتفاقات تراژیک فلوجه نمی‌دیدند. بازی طی ۱۵ سالی که در

توسعه بوده بارها تغییر کرده و حالا با یک شوتر نظامی واقع‌گرایانه طرف هستیم که تمام تلاشش را کرده نظامی‌گری را از زاویه دید آمریکایی‌ها نشان دهد و این انتقاد که نیروهای محلی و کشورهای دیگر هم در این درگیری به آمریکایی‌ها کمک کردند بسیار برجسته است و رویکرد صحیحی از واقعه ارائه نمی‌دهد.

مسئله‌ی مهم‌تر پس از اینکه مدتی با بازی می‌گذرانید این است که گویا صرفا این یک بازی نیست و تمرکز زیادی روی بازپرداخت به فجایع دارد و هدف سرگرم‌کنندگی را در جایگاه دوم قرار داده. ناخودآگاه در ذهنتان با بازی‌هایی مثل اسکواد که مقایسه کنید متوجه این تمرکز سنگین روی داستان‌های غم‌انگیز می‌شوید؛ داستان‌هایی که از زاویه دید سربازان آمریکایی تیره و ناراحت‌کننده است در حالی که فراموش شده فاجعه‌ی بزرگ و اصلی در این جنگ، کشته شدن غیرنظامیان بسیار زیاد است. بازی به طور کلی روی کشته شدن تروریست‌ها توسط آمریکایی‌ها و بالعکس تمرکز دارد و اصلا نمی‌تواند روایت دقیقی از آنچه در این شهر اتفاق افتاده ارائه دهد.

وارد بحث گیم‌پلی که بشویم هم حرف زیادی برای گفتن… نیست. بازی در مرحله دسترسی زودهنگام قرار دارد و محتوای زیادی برای بازی کردن ندارد. بخش داستانی بازی به طور کلی قفل است و در آینده به بازی اضافه می‌شود و فقط می‌توانید وارد مراحلی شوید که ۴ نفره آنلاین است؛ شما به عنوان نظامیان آمریکایی در برابر شورشیان کنترل شده توسط هوش مصنوعی قرار می‌گیرید. برای اینکه تجربه خوبی داشته باشید بهتر است با اصطلاحات نظامی به زبان انگلیسی آشنا باشید و با بازیکنان دیگر از طریق

میکروفون ارتباط بگیرید. اگر شانس داشته باشید و هم‌تیمی خوب گیرتان بیاید، تجربه‌ی هیجان‌انگیزی در انتظارتان است و اگر بازیکنان تازه‌کار کنار شما باشند که حتی میکروفون هم ندارند، Six Days in Fallujah تبدیل به یک کال آو دیوتی بسیار سخت و به‌دردنخور می‌شود. هم‌تیمی‌ها باید با تاکتیک حرکت کنند، وارد ساختمان‌ها شوند و هدف‌ها را از پا در بیاورند. حتی زمانی که اوضاع خطرناک می‌شود همکاری تیمی باعث می‌شود ماموریتتان در یک قدمی پیروزی با شکست مواجه نشود.

مپ‌های بازی مهم‌ترین قسمت بازی هستند. هر بار که وارد بازی می‌شوید یک منطقه‌ی جدید برای شما ساخته می‌شود که با تجربه قبلیتان متفاوت است! هیجان‌انگیز است نه؟ بازی برای خلق زمین‌های جدید از سیستم Procedural Generation استفاده می‌کند و حتی قابلیت تنظیم توسط خود شما را هم دارد. برای مثال می‌توانید انتخاب کنید که تعداد شورشی‌ها داخل ساختمان‌ها بیشتر باشد یا در فضای عمومی. یا برای ترسناک‌تر کردن عملیات، تونل‌های زیرزمینی و تراکم خانه‌ها در حداکثر حالت ممکن قرار

بگیرد! مطمئنا هر بار که وارد بازی شوید تجربه جالب و متفاوتی خلق خواهد شد که بهتر است با دوستانتان تجربه کنید. اگر روی بازیکنان آنلاین دیگر حساب کرده‌اید، متاسفم… قرار است تجربه‌ی بسیار معمولی و حتی بدی داشته باشید. اگر بازی را خریدید حتما یک نسخه‌ی هدیه هم برای دوستتان بگیرید تا لذت دوچندان ببرید.

اگر اهل تعامل نیستید و میزان جدیت بازی را نمی‌پذیرید، اصلا سمت این بازی نیایید. راستش هنوز هم خیلی زود است که نظر نهایی در مورد بازی داد و باید منتظر آپدیت‌های بزرگ و بیشتری ماند. طبق وعده‌ی توسعه‌دهندگان، مسیر بازی قرار است بسیار هیجان‌انگیزتر شود. تا آن زمان، بهتر است به بازی فرصت بیشتری داد و فیدبک‌هایتان را برای توسعه‌دهن

لینک وب لاگ ما

 

 

دیدگاه شما
استفاده از مطالب هزاره کالا برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام هزاره کالا و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت هزاره سوم پیشگامان پردازشگر رایانه لاهیجان (فروشگاه آنلاین هزاره کالا(شرکت هزاره سوم)) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.