داستان اصلی: ۱۵ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۳۰ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۶۰ ساعت
گرفتار در کلیشههای رایج
همین ابتدا بگویم که داستان بازی، حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ نکتهای که خود بازی هم پا فشاری زیادی روی آن نشان نمیدهد. آخرالزمان، کلیشهای است که این دفعه توسط ریشهها اتفاق افتاده و به شکل پوسیدگی و فساد همهجا را فراگرفته که در واقع کنایهای است به تفکرات غلط و آسیبی که بشر امروزه به خود و پیرامونش میزند. یکی از مهمترین ویژگیهای دارک سولز و بازیهای مشابه آن، داستان دقیق و چند لایه است؛ موضوعی که در نهایت نمیتواند امتیاز مثبتی را برای ساخته جدید استودیوی Gunfire باشد.
اگرچه روایت داستان، اکثرا از طریق مطالعه آیتمها و ارتباطات آنها به یکدیگر دنبال میشود اما اینجا خبری از استعارههای عجیب و غریب سولز گونه نیست. به هرشکل Remnant یک شوتر سوم شخص است و نمیخواهد بازیکنانی را که از روی ظاهر اقدام به خریدش کردهاند، در طوماری از توضیحات و متون پیرامون آیتمها غرق کند.
از نظر بصری، محیطهای Remnant به طرز وحشتناکی خیرهکننده هستند. هر ناحیه زیبایی خاص خود را دارد و در عین حال به یک دیدگاه تاریک و پیچیده از جهان تمایل دارد. ناحیه باتلاقی در نیمه دوم کمپین در ابتدا آشنا به نظر میرسد، اما به محض دیدن موجودات لزج و تهاجمی که در آب شنا میکنند و یا زنان پروانهمانند زیبا که در اطراف میرقصند و فریاد میزنند، متوجه میشوید که اینجا به شدت غیرعادی است. در اولین باری که با یک دشمن جدید مواجه میشوید، باید هوشیار باشید، زیرا دشمنان عادی به راحتی میتوانند شما را مانند یک رئیس شکست دهند اگر غافل باشید.
جریان پیشرفت از رئیس به رئیس دیگر بسیار ساده است: وارد یک ناحیه جدید میشوید، کاوش میکنید تا در ورودی به ناحیه بعدی یا یک نقطه کنترل پیدا کنید، جلو میروید، با رئیس نهایی مبارزه میکنید و این چرخه تکرار میشود.
نواحی به اندازهای کوچک هستند که به راحتی گم نمیشوید، اما به اندازه کافی بزرگ هستند که حس یک سری راهروهای خطی را به شما ندهند. این نواحی از انواع مختلفی از تکههای از پیش ساخته شده تشکیل شدهاند که هر بار که یک جهان برای اولین بار بارگذاری میشود، دوباره چیده میشوند. این روش باعث میشود که حتی پس از 18 ساعت بازی، همه چیز قابل پیشبینی نباشد.
به عنوان مثال، اگر The Unclean One را در ناحیه باتلاقی بکشید، Trait Glutton را دریافت میکنید که سرعت مصرف مواد غذایی را افزایش میدهد. یا اگر Ent را در ناحیه زمین شکست دهید، Trait Quick Hands را دریافت میکنید که سرعت بارگذاری را بهبود میبخشد. توسعهدهندگان میگویند که شما تنها حدود 45 درصد از محتوای بازی را در یک بار اجرا خواهید دید. این روش در سیستمهای پیشرفت شبیه به roguelike است، هرچند در نحوه مدیریت مرگ نه. اما این تصادفی بودن باعث میشود که مواجهات با رئیسها استرسزا و پاداشدهندهتر باشد.
دشمنان نیز به طرز مؤثری تصادفی شدهاند. مکان اولیه هر موجود به محض ورود به جهان تعیین میشود، اما در حین بازی، یک «کارگردان هوش مصنوعی» در پسزمینه (مشابه Left 4 Dead) انتخاب میکند که چه زمانی دشمنان را به شما پرتاب کند. این اطمینان میدهد که هیچچیز هرگز خیلی قابل پیشبینی نیست. در شرایطی که اوضاع بسیار شدید است، گاهی Remnant تصمیم میگیرد که سطح چالش را به 11 برساند و گروهی از دشمنان کوچک و چند رئیس فرعی را به شما حمله کند تا شما را غرق کند. برای اطلاع از این موضوع، یک صدای کشنده و تند شنیده میشود که به شما اجازه میدهد به طور ناگهانی غافلگیر نشوید.
نبرد در Remnant فوقالعاده است. هر چیزی از وزن رضایتبخشی برخوردار است، چه این سلاحهای مختلف باشد یا سلاحهای نزدیکزن. استفاده از یک چکش سنگین برای شکستن دشمنان و سپس تغییر به یک شاتگان برای از بین بردن سرها، و سپس اجتناب از حملات دشمنان سنگین، نوعی شدت است که در یک نبرد عادی میتوانید انتظار داشته باشید. دکمه بلاک وجود ندارد، بنابراین مدیریت استقامت و اجتناب از حملات بسیار حیاتی است. زمانبندی صحیح در اجتناب از حملات دشمنان برای ایجاد ریتم مناسب بسیار مهم است.
به لحاظ فنی، در Remnant هیچ کلاسی وجود ندارد، اما در ابتدای بازی یکی از سه آرشیتپ مختلف را انتخاب میکنید که به سادگی سلاحها، زره و مدهای سلاح آغازین شما را تعریف میکند. در طول بازی، سلاحها و تجهیزات جدیدی در سراسر جهان پیدا میکنید، بیشتر به عنوان رازهای پنهان، اما بیشتر غنایم جدید واقعاً از مواد رهاشده توسط موجودات رئیس ساخته میشود. بین این یافتههای ویژه و ارتقاء تجهیزات موجود، عمده تجربه غنیمتی شکل میگیرد.
سیستم تجهیزات با چالشهایی روبروست، به ویژه اگر تبلیغات ادعا کند که Remnant میتواند به صورت همکاری یا انفرادی بازی شود. برخی از رئیسها تقریباً به تنهایی غیرقابل شکست به نظر میرسند و برخی از انواع دشمنان آنقدر تهاجمی هستند که میتوانند شما را به راحتی به دام بیندازند. حتی با توجه به هویت Remnant به عنوان یک تجربه سخت و بیرحمانه، برخی از افزایشهای سختی غیرمنطقی به نظر میرسند.
بازی «Remnant: From the Ashes» از شما میخواهد تا چالشهای زیادی را بپذیرید در حالی که جوایز کمی به شما ارائه میدهد. این بازی با سیستم مبارزاتی عالی و روند پیشرفت تصادفی و پرخطرش لحظات لذتبخش و هیجانانگیزی، بهویژه در حالت همکاری، به ارمغان میآورد. با این حال، نوسانات مکرر دشواری و سیستم تجهیزات ناامیدکننده آن، حس “سخت اما عادلانه” که بازیهای Souls را جذاب میکند، از بین میبرد.
بازی «Remnant: From the Ashes» در سال 2019 توسط Gunfire Games منتشر شد. این استودیو با سابقهای در زمینه بازیهای اکشن و ماجراجویی، تصمیم به ایجاد یک بازی با تمرکز بر مبارزات تیراندازی سوم شخص و عناصر RPG گرفت. الهامگیری از سری بازیهای Souls و ترکیب آن با مکانیکهای مدرن تیراندازی، باعث شد تا این بازی به عنوان یک تجربهی منحصر به فرد و متفاوت از دیگر بازیهای همژانر خود شناخته شود.
«Remnant: From the Ashes» به وضوح تحت تأثیر بازیهای معروفی مانند «Dark Souls» و «Left 4 Dead» قرار دارد. در حالی که بازیهای Souls به دلیل مبارزات دشوار و نیاز به یادگیری از طریق شکست شناخته میشوند، Remnant با اضافه کردن عناصر تیراندازی سوم شخص و یک سیستم هوش مصنوعی مشابه Left 4 Dead، تجربهای متفاوت و هیجانانگیز را ارائه میدهد. با وجود شباهتها، Remnant تجربهای منحصر به فرد را به بازیکن ارائه میدهد که در آن، ترکیب چالش و سرگرمی به خوبی انجام شده است.
مبارزات در «Remnant: From the Ashes» فوقالعاده است. هر سلاح و تجهیزات دارای وزن خاصی هستند که به بازی احساس واقعگرایانهای میدهد. هنگام استفاده از یک چکش سنگین برای نابود کردن دشمنان و سپس تغییر به یک شاتگان برای از بین بردن دشمنان نزدیک، هیجان و شدت مبارزات احساس میشود.
در این بازی، انتخاب کلاسهای مختلف وجود ندارد، اما بازیکنان در ابتدا یکی از سه نوع آرکتایپ را انتخاب میکنند که سلاحها، زرهها و مدهای سلاح شروع را تعریف میکند. در حین بازی، سلاحها و تجهیزات جدیدی را پیدا خواهید کرد، اما بیشتر تجهیزات از مواد موجود در غنایم موجود در نبرد با رئیسها ساخته میشوند. این رویکرد در نحوهی مدیریت غنایم، جالب است، اما ممکن است نیاز به نرخ بالاتری از افت غنایم و تنوع بیشتری از اقلام برای آزمایش بیشتر احساس شود.
در مبارزات، تعدادی از دشمنان بهطور تصادفی در مکانهای مختلف قرار میگیرند و این یک لایه تنش را به مبارزات اضافه میکند. توانایی اشتباه نکردن و استفاده از مهارتها در زمان مناسب از نکات کلیدی موفقیت در این بازی است. با این حال، نوسانات دشواری ممکن است گاهی اوقات بیرحمانه باشد.
دنیای بازی بهطور کلی دارای تنوع بصری بالایی است. هر منطقه بهطور قابل توجهی متفاوت از دیگران است، از خیابانهای متروک یک شهر و کانالهای تاریک تا بیابانهای داغ و جنگلهای تاریک و غنی از جانداران نئونی. این تنوع بصری به جذابیت بازی افزوده و تجربهی بصری بینظیری را به ارمغان میآورد.
سیستم غنایم و تجهیزات در «Remnant: From the Ashes» بهطرز جالبی مدیریت شده است. بازیکنان با کشتن رئیسها، تجهیزات منحصر به فردی بهدست میآورند که میتوانند در بهبود و ارتقاء سلاحها و زرهها استفاده کنند. این ویژگی باعث میشود که بازیکنان با اشتیاق به کاوش در دنیای بازی ادامه دهند و همواره به دنبال سلاحها و تجهیزات جدید باشند.
«Remnant: From the Ashes» یک تجربه جذاب و چالشبرانگیز است که با مبارزات بینظیر و طراحی دنیاهای متنوع، لحظات سرگرمکنندهای را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. با وجود مشکلاتی در سیستم غنایم و نوسانات دشواری، این بازی یکی از بهترین تجربههای چندنفرهی اخیر را ارائه میدهد. در نهایت، برای افرادی که به دنبال چالشی مداوم و هیجانانگیز هستند، این بازی یک انتخاب مناسب خواهد بود.
Remnant: From the Ashes تصویری زیبا و دیوانهوار از آخرالزمان را ارائه میدهد که پر از موجودات پیچیده است که به شدت شما را تحت فشار قرار میدهند. هیجان غلبه بر یک رئیس که ساعتها شما را به چالش کشیده، یکی از بهترین لحظات این بازی است. اما سیستم تجهیزات نامناسب گاهی از لذتهای پیروزی میکاهد. در کل، این بازی تجربهای مستحکم و یکی از بهترین و پاداشدهندهترین تجربیات همکاری در زمان اخیر را ارائه میدهد، به شرط آنکه تمایل به چالش و تنبیه خودتان را داشته باشید.
ممنون که تا آخر خوندی موفق باشی^_^