با محبوبیت روز افزون عناوین آنلاین محور-چند نفره، این سبک از بازیها، توجه بسیاری از ناشران بزرگ و کوچک را به خود اختصاص دادند. از بازیهای رقابتی آنلاین گرفته، تا عناوینی که به صورت چندنفره و با محوریت همکاری مانند Ghost recon و The Division قابل بازی بودند. بتل رویال ها هم که همانطور که میدانید دو-سه سالی است که داغ ترین محصول بازار آنلاین به شمار می آیند. در کنار محبوبیت بالای عناوین آنلاین محور، سازندگان برای جذب حداکثری مخاطب دست به ساخت بازیهای تمام آنلاینی زدند که
با سبک های محبوب و پرطرفدار عجین شده بودند. بهترین نمونه این دسته عناوین، عنوان Fallout 76 بود که دنیای آخرالزمانی Fallout را با تجربه ای آنلاین و چندنفره ادغام کرده بود. هر چند Fallout 76 در اوایل زمان انتشار با مشکلات کوچک و بزرگ مختلف دست و پنجه نرم می کرد، با این وجود اوضاع فنی بازی رفته رفته و پس از اپدیت های پرتعداد به مراتب بهتر شد. هر چند بازهم این عنوان به هیچ وجه در زمینه برآورده کردن انتظارات موفق ظاهر نشد. البته عنوانی که در این مقاله قصد نقد و بررسی آن را داریم،
عنوان جدیدی به شمار نمی آید. هر چند همین امسال به صورت رسمی عرضه شده است. عجیب به نظر می رسد؟ دلیلش این است که عنوان Dayz بیش از پنج سال در حالت آلفا قرار داشت و امسال به صورت رسمی برای دو کنسول خانگی اصلی نیز عرضه شد.
عنوان Dayz بازی Survival است که در یکی از شهرهای شوروی در دوره ی پسا-آخرالزمانی جریان دارد و بازیبازان باید با جست و جو و اکتشاف، به منابع مختلف مانند غذا، آب، تجهیزات، دارو و سلاح و مهمات دست یابند و از حملات زامبی ها یا همان
Infected در امان بمانند. در کنار زامبی ها دیگر بازیبازان نیز در بازی حضور دارند که هم می توانید با آنها همراهی کنید و هم با کشتن آنها، وسایل و منابع آنها را از آن خود کنید. کلیت بازی تقریبا به مانند تمامی عناوین Survival دیگر است. اکتشاف و جست و جو برای منابع، کشتن دشمنان و در نهایت زنده ماندن…
عنوان Dayz در همان اولین روز عرضه نسخه آلفا، بر روی استیم بسیار موفق عمل کرد و کمتر از ۲۴ ساعت، موفق به جذب ۱۷۵۰۰۰ مخاطب شد. این رقم تا سال دوم به دو میلیون نفر رسید و تا سپتامبر ۲۰۱۸، بیش از ۴ میلیون نفر این عنوان را تجربه کرده بودند. تجربه بقا و آخرالزمان با تلفیق با ویژگیهای آنلاین، برای خیلی از مخاطبان جذاب و هوس انگیز به شمار می رفت. اما آیا این عنوان موفق شد در عرضه نهایی از لحاظ کمی و کیفی عملکرد مناسبی از خود داشته باشد؟
به صورت کلی، و با در نظر گرفتن ایده ی اصلی بازی و برخی مکانیزم های جذاب آن، Dayz پتانسیل بسیار بالایی برای موفقیت داشت. هر چند بازی از همان روز اول بازی با مشکلات مختلف فنی و گرافیکی دست و پنجه نرم می کرد، بازیبازان این مشکلات
را با توجه به آلفا بودن بازی عادی می دانستند و یقین داشتند در نسخه نهایی شاهد عنوانی به مراتب بهینه تر خواهند بود…اما افسوس…اکنون که شاهد عرضه نسخه نهایی و رسمی هستیم، باید گفت هنوز عنوان Dayz با کوهی از مشکلات بزرگ و کوچک در زمینه های مختلف دست و پنجه نرم می کند.
به سراغ بخش گرافیکی بازی می رویم. متاسفانه از لحاظ مشکلات افت فریم و پردازش تکسچرها و بافت ها، بازی اصلا شرایط خوبی ندارد. افت فریم در لحظات مختلف بازی بیداد می کند، گاهی اوقات با مشکل دیر بارگذاری شدن بافت ها مواجه هستیم و
ترکیب این دو مشکل بزرگ، تبدیل به استخوان داخل گلو برای مخاطبان شده است. در مورد باگ های گرافیکی و فنی نیز باید بگویم بازی در این بخش نیز اصلا وضعیت خوبی ندارد. تقریبا در طول چند ساعت بازی، شما در هر جسمی که فکرش را بکنید گیر خواهید کرد. از گیرافتادن در پنجره و در گرفته، تا برخی باگ های مربوط به درختان، زامبی های گیرافتاده، مشکلات حرکتی و مسائل دیگر. شدت بالای مشکلات گرافیکی من را متعحب ساخته است چون با توجه به استقبال بالای کاربران PC, فکر میکردم
سازندگان نهایت تلاش خود را برای ارائه عنوانی بهینه شده انجام دهند. نمی دانم شاید هم سازندگان تمام تلاش خود را به کار بسته اند و با این وجود شاهد جنین خروجی ضعیفی از لخاظ فنی هستیم. به هر حال این مشکلات متعدد بسیار به تجربه بازیبازان از بازی لطمه وارد خواهند کرد.
در زمینه گرافیک هنری، اوضاع به مراتب بهتر و امیدوارکننده تر است. کیفیت بافت ها و تکسچر ها، با کمی ارفاق خوب و چشم نواز کار شده و انتظارات را به خوبی براورده می سازد. سایه زنی ها هر چند فوق العاده نیستند، اما استاندارد ها را برآورده
ساخته اند. نورپردازی خوب کار شده و از جمله نکات مثبت قابل توجه بازی به شمار می رود. استفاده از طیف وسیع رنگ های گوناگون، کمی حس و حال و امید به دنیای آخرالزمانی بازی تزریق کرده است که این امر نکته ای مثبت تلقی می شود. طراحی لباس ها، ساختمان ها و محیط های گوناگون، با توجه به شرایط سازنده و انتظارات منطقی، در سطح مطلوبی به سر می برند و می توانند به خوبی مخاطب را با خود همراه سازند. در واقع دو بخش گرافیک هنری و گرافیک فنی دو روی یک سکه هستند اما
با خروجی بسیار متفاوت. گرافیک هنری بازی عملکرد مثبت و خوبی از خود به جای گذاشته و حداقل انتظارات را برآورده ساخته است. در حالی که برای توصیف خروجی بخش فنی کلمه ای مناسب تر از “فاجعه آمیز” نمی تواند به خوبی عمق مشکلات را توصیف کند.
برویم سراغ گیم پلی…جایی که دوباره مشکلات Dayz شروع به خود نمایی می کنند. گان پلی بازی متاسفانه لذت بخش و جذاب نیست و بیشتر حالت رفع تکلیف به خود گرفته است. شاید این خشکی و بدقلقی گان پلی در مواجهه با زامبی ها آنچنان آزار
دهنده نباشد، اما هنگام برخورد با دشمنان انسانی، ضعف ها و کمبود ها به خوبی خود را نشان می دهند. حداقل تنها نکته ای که کمی بالانس بازی را حفظ کرده است این است که این دسته مشکلات برای هر دو طرف درگیری وجود خواهند داشت. منصفانه نیز قضاوت کنیم گان پلی و به صورت کلی تر گیم پلی بازی در مقایسه با بسیاری از عناوین هم سبک، هیچ حرفی برای گفتن ندارد و نخواهد داشت. با این وجود به لطف حداقل های کلی گیم پلی میشد با گیم پلی بازی ارتباط برقرار کرد اگر، و تنها
اگر مشکلات گرافیکی به جمع مشکلات گیم پلی افزوده نمی شدند. یعنی اگر بازی از لحاظ گرافیکی بهینه بود، آن وقت می توانستیم با هر ضرب و زوری هم که شده، گیم پلی نه چندان جذاب بازی را تحمل کنیم. اما این بدقلقی گیم پلی بازی، در کنار انبوهی از مشکلات فنی خروجی بسیار آزار دهنده را به مخاطبان ارائه می دهند.
یکی دیگر از مشکلات و ضعف های مشهود و البته موثر در جریان بازی، مشکلات نسبتا شدید هوش مصنوعی زامبی هاست. زامبی هایی که کل جریان و اتمسفر فضای آخرالزمانی بازی حول محور آنان شکل گرفته است. حال در همچین شرایطی، وقتی به جای مواجه با زامبی های معمولی با یک سری زامبی کم عقل مواجه می شوید که حتی بعضی اوقات حضور شما را به کل نادیده می گیرند، کل هویت بازی را زیر سوال می برد. نه تنها برخی اوقات طنابی های بازی با وجود فاصله کم اصلا کاری به بازیباز
ندارند، بلکه گاهی اوقات هنگام مشاهده بازیباز و تلاش برای رسیدن و حمله به او نیز رفتارهای عجیب از خود نشان می دهند. از گیر افتادن دسته جمعی آنها پشت پنجره گرفته، تا حرکات نامشخص و ابلهانه کخ هیچ منطقی پشت آنها وجود ندارد. ترکیب هوش مصنوعی ضعیف زامبی ها و گیم پلی خشک بازی، منجر به این امر شده است که بخش مواجه با زامبی ها در بازی اصلا سرگرم کننده نباشد و بالعکس بیشتر باعث اعصاب خوردی مخاطبان خواهد شد.
دیگر مشکل قابل توجه بازی، مربوط به ریتم کند گیم پلی و البته تکراری شدن فعالیت های بازی است. از یک جایی به بعد، Dayz تبدیل به چرخه بی پایانی از فعالیت های خسته کننده و تکراری خواهد شد که حتی گاهی اوقات نتیجه خاصی را نیز در بر ندارند. دلیل بی نتیجه بودن برخی فعالیت های بعضا طولانی بازی نیز، مربوط به ناعادلانه بودن سیستم Looting بازی است. گاهی اوقات و پس از اکتشاف و جست جو تعداد زیادی خانه و ساختمان، تنها چیزی که بدست می آورید تعداد کمی گلوله و مقداری
غذاست. در صورتی که ممکن است دو برابر آن منابعی که بدست اورده اید را در راه رسیدن به این منابع مصرف کرده باشید. گاهی اوقات هم که احتمالا چیز بدرد بخوری پیدا کرده اید، یا اسیر باگ ها و مشکلات مختلف بازی شده و خواهید مرد، یا دیگر دشمنان و کاربران شمارا از پای در میاورند و نتیجه زحمات شما را به باد می دهند.
تنها نکته مثبت بازی در بخش گیم پلی، مربوط به رویارویی های گوناگون با دیگر کاربران آنلاین است. مثلا ممکن است دو سه بار که با دیگر انسان ها مواجه میشوید، به قصد دوستی و صلح اقدام کنید ولی آنها شما را با نامردی از پای دراورند تا بتوانند از منابع شما و تجهیزاتی که در اختیار دارید بهرهمند شوند. در این شرایط و با این پیش زمینه ذهنی، دفعه بعد که با کاربری آنلاین مواجه می شوید، حس ترس و شک و بی اعتمادی جالبی به شما دست خواهد داد. چه بسا که آن فرد نیز قربانی چنین
رفتارهایی در گذشته شده و حس بی اعتمادی شدیدی دارد. تجربه چنین لحظات جالب و منحصربفرد که تقریبا در تمامی موارد خروجی رویارویی با انسان های بازی هستند، بزرگترین نقطه قوت بازی در بخش گیم پلی و اکتشاف و جست و جو به شمار می روند. هر چند به علت وسعت بالای نقشه و تعداد کم بازیکنان حاضر در هر نقشه، احتمالا بخش عظیمی از زمان بازی خود با انسانی مواجه نمی شوید…
سخن پایانی:
عنوان Dayz, پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بازی لذت بخش، سرگرم کننده و استاندارد داشت. اما متاسفانه تعداد بسیار بالای مشکلات فنی، افت فریم های وحشتناک، باگ های گرافیکی و همچنین کمبود های مشهود در گیم پلی و هوش مصنوعی، همه و همه دست به دست هم دادند تا محصول نهایی فرسنگ ها با انتظارات فاصله داشته باشد…
ممنون که تا آخر خوندی موفق باشی^_^